Followers

Friday 4 January 2013

Pendidikan percuma peringkat rendah hingga ke universiti



SHAH ALAM - Pakatan Rakyat (PR) memberi jaminan 
akan menjadikan program pendidikan sebagai keutamaan sekiranya diberi mandat memerintah negara dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) akan datang.

Ketua Umum PKR, Datuk 
Seri Anwar Ibrahim berkata, tumpuan khusus itu bagi memastikan mutu pendidikan di kalangan pelajar bertambah baik tanpa mengira bangsa mahupun agama.

Beliau berkata, selain daripada 
peningkatan kualiti, PR juga akan memastikan pendidikan itu diberikan secara percuma bermula dari peringkat rendah hingga ke universiti.

“Malaysia mempunyai keupayaan 
mengangkat martabat rakyat sumber daya manusia dengan memberikan tumpuan dalam bidang pendidikan, mutu pendidikan lebih baik bagi semua pelajar tanpa mengira kaum, suku kaum atau wilayah Semenanjung atau Sabah dan Sarawak.

“Bagi yang tidak berpeluang 
untuk bersama ke universiti, peluang-peluang latihan kemahiran mengangkat keupayaan dan ketrampilan mereka dalam pelbagai bidang akan diperbanyakkan.

Ada yang mempertikai 
adakah janji ini olok-olok menjelang pilihan raya. Saya tidak mewakili pandangan sedemikian kerana kita punya keupayaan.

“Kita ada 
kekuatan ekonomi. Sumber khazanah, minyak, gas, kelapa sawit dan percukaian cukup tinggi. Masalahnya, adalah masalah pengurusan ekonomi. Saya memberi tumpuan pendidikan kerana ini mendesak di awal tahun,” katanya sempena perutusan Tahun Baru 2013.

Selain itu, katanya, tumpuan 
akan turut diberikan terhadap bidang perumahan, kesihatan selain memastikan harga barang sentiasa berada di bawah kawalan.

Tambahnya, PR juga akan 
memastikan khazanah negara dikawal rapi tanpa berlaku ketirisan di kalangan pemimpin seperti yang diamalkan Kerajaan Umno-BN.

“Kalau kita dapat pastikan, 
jangan ada pimpinan merompak kekayaan negara. Jangan dibiar khazanah negara diambil untuk golongan elit penguasa, memperkayakan diri, keluarga dan kroni mereka.

“Saya yakin pengagihannya 
lebih adil, saya yakin tidak akan ada ketegangan kaum kerana berasa iri hati terhindar, terhindar, terpinggir dalam kawasan dibelenggu kemiskinan,” katanya.

Sumber : Selangorkini 04-11/01/2013

No comments:

Post a Comment