Followers

Saturday 5 January 2013

11 Sekolah di Kelantan tutup hari ini akibat banjir



KOTA BHARU — Sebelas sekolah di jajahan Pasir Mas dan Tumpat, di Kelantan ditutup hari ini akibat banjir yang melanda negeri itu sejak minggu lepas melibatkan kira-kira 5,000 pelajar dan 400 guru serta lebih 200 kakitangan.

Pengarah Jabatan Pelajaran Kelantan, Hussin Awang berkata penutupan sekolah itu disebabkan bangunan dan jalan menuju ke sekolah terbabit digenangi air banjir yang kembali melimpahi sungai selepas hujan lebat tiga hari lalu.

Sekolah terbabit di Pasir Mas ialah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Rantau Panjang, Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Al-Falah, Siram, Sekolah Kebangsaan Sri Rantau Panjang I, SK Rantau Panjang dan Sekolah Jenis Kebangsaan Khay Boon.

Manakala sekolah di Tumpat pula ialah SK Simpangan, SK Bendang Pak Yong, SK Telok Jering dan SABK Nurulhuda.

Katanya sekolah itu dijadual memulakan sesi persekolahan hari ini, tetapi ia terpaksa ditangguhkan susulan air banjir yang mula melimpahi tebing sungai dan menyebabkan bangunan dan jalan menuju ke sekolah terbabit digenangi air semula.

Hussin berkata pihaknya sedang memantau keadaan itu sebelum memaklumkan arahan baru kepada pihak pengurusan sekolah terbabit.

Beliau juga mahu pihak sekolah dan ibu bapa sentiasa mengikuti perkembangan terkini banjir melalui media massa bagi tindakan selanjutnya.

Sumber : Kosmo 06/01/2013

No comments:

Post a Comment