Followers

Thursday 3 January 2013

Imtiaz Kemaman bakal tampung 1,000 pelajar



KEMAMAN 2 Jan. - Pembinaan Kompleks Sekolah Menengah Imtiaz (SMI) Kemaman dengan kos RM60 juta di Kijal dekat sini yang mampu menampung sehingga 1,000 orang pelajar dijangka siap pada akhir tahun ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, penubuhan kompleks cawangan kelima sekolah berasrama penuh milik kerajaan negeri itu bagi menampung permohonan kemasukan yang begitu tinggi setiap tahun termasuk dari negeri-negeri lain.

"Imtiaz Kemaman telah beroperasi selama dua tahun di bangunan sementara di Bandar Al-Muktafi Billah Shah, Dungun yang menempatkan 200 orang pelajar tingkatan satu dan dua.

"Apabila siap kompleks terbaru yang mula dibina awal tahun lalu itu, dua lagi sekolah yang sama akan dibina di Setiu dan Marang bagi menjadikan setiap daerah mempunyai sekolah elit berkenaan," katanya.

Beliau berucap pada majlis penyampaian hadiah kecemerlangan pelajar Yayasan Terengganu (YT) 2012 peringkat Parlimen Kemaman di Dewan Berlian Majlis Perbandaran Kemaman, hari ini.

Pada majlis tersebut, seramai 447 pelajar yang cemerlang dalam pelbagai peperiksaan awam peringkat menengah menerima hadiah wang tunai dan sijil penghargaan. Yang turut hadir Pengarah YT, Zakaria Yusof.

SMI diwujudkan bagi memperluas dan mempelbagaikan peluang pendidikan dengan 90 peratus tempat dikhusus kepada anak negeri Terengganu yang cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) di samping 10 peratus kepada anak negeri lain.

Disasarkan untuk mencapai taraf dunia, Imtiaz menjadikan al-Quran sebagai teras pembelajaran dan pendidikan pelajar supaya mampu mengusai pelbagai disiplin ilmu, bahasa dan kemahiran dengan prasarana dan iklim pembelajaran yang kondusif.

Menurut Ahmad, YT selaku pentadbir SMI dalam perancangan untuk menaik taraf sekolah SMI perintis di Kampung Raja, Besut menjadi Sekolah Menengah Imtiaz Antarabangsa.

Katanya, ini selaras dengan hasrat kerajaan negeri untuk menjadikan Terengganu sebagai 'Negeri Anjung Ilmu'.

Sumber : Utusan Malaysia 03/01/2013

No comments:

Post a Comment