Followers

Thursday 3 January 2013

Utamakan graduan tempatan dalam pengajaran Bahasa Inggeris


SHAH ALAM - Kerajaan Pusat seharusnya mengutamakan pengambilan graduan tempatan dan menambah baik sistem pembelajaran di negara ini sebelum bertindak mengambil guru dari luar negara untuk mengajar Bahasa Inggeris.

Exco Pendidikan, Pendidikan
Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali berkata, penguasaan Bahasa Inggeris yang lemah di sekolah-sekolah mungkin berpunca daripada sistem pembelajaran itu sendiri.

Pada masa yang sama, terdapat beribu
graduan daripada institut pendidikan yang masih belum mendapat pekerjaan walaupun mendapat keputusan yang baik.

Kerajaan Pusat juga pernah bersikap
‘flip-flop’ dalam membuat keputusan tentang pembelajaran Bahasa Inggeris. Ini dilihat dalam dasar pembelajaran sains dan matematik di dalam Bahasa Inggeris yang dilaksanakan zaman bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamed yang kemudiannya dibatalkan pada zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Oleh itu, kata Dr Halimah, Kementerian
Pelajaran sepatutnya mengkaji pelaksanaan itu sebelum membuat pengumuman. “Jangan disebabkan kita pergi lawatan ke India, terus berminat untuk mengambil orang dari sana untuk dibawa masuk mengajar di sekolah kita.

“Ia perlu dikaji semula. Kita tidak
mahu fenomena polisi flip-flop, kejap ada kejap tiada, ” katanya ketika ditemui. Beliau menambah, tindakan itu juga seolah-olah menjadikan pelajar di negara ini sebagai satu eksperimen.

Pada minggu lalu, Perdana Menteri
Datuk Seri Najib Tun Razak ketika lawatannya ke India mengumumkan bahawa Malaysia berminat untuk mengambil guru-guru dari negara tersebut untuk mengajar Bahasa Inggeris di sekolah sekolah kebangsaan tanah air.

Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli
baru-baru ini membangkitkan isu nasib graduan-graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) khususnya dari Intitusi Pengajian Tinggi Swasta yang tidak menerima tawaran pekerjaan di sekolah sekolah kebangsaan.

Pada Mac 2012, Timbalan Menteri
Pelajaran Datuk Puad Zarkashi mengesahkan bahawa 7,000 graduan ISMP belum diberikan tawaran kerja meskipun mendapat keputusan baik.

Dr Halimah berkata, Kerajaan Pusat
perlu menyelesaikan masalah pengangguran graduan pendidikan supaya mereka ini tidak ‘dianaktirikan’.

“Kita ada banyak lepasan graduan
pendidikan, tak kan Kerajaan Pusat tidak mempunyai kenyakinan untuk mengambil mereka? Sedangkan Kementerian Pelajaran yang melahirkan graduan ini.

“Nak mengajar sesuatu bahasa, dia
mesti ada cara pengajaran dan pembelajaran yang betul. “Mesti guna kaedah yang berkesan, yang kita lihat dari segi teori pelajar pandai, tetapi bertutur tidak pandai boleh berkomunikasi.

“Ia mungkin bukan langkah yang bijak dan menganiayai graduan sendiri,”
katanya.

Sumber : Selangorkini 04-11/01/2013

No comments:

Post a Comment